سلام مهاجر | ||
امام خمینی و تعصب سـکـونـى از حـضـرت صـادق ، عـلیـه السـلام ، نـقـل کـند که فرمود: رسول خدا، صلى الله علیه و آله، فرمود: کسى که بوده باشد در دل او دانه خردلى از عصبیت، برانگیزاند خدا او را روز قیامت با عربها جاهلیت . [ توضیح آن که: 1- دانه "خردل" از نظر حجم به اندازه دانه های "ارزن" میباشد، با این تفاوت ظاهری که "ارزن" رنگش سفید است و "خردل" سیاه. تفاوت دگر آن که اگر دانه های"خردل" را به خورد کسی دهد موجب جنون میشود!. 2- رسول اکرم (ص) نسبت به عداوت اهل بیت میفرماید: «بَعَثَهُ اللَّهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ یَهُودِیّا» خداون آنهار روز قیامت یهودی محشور میگرداند. نسبت به تأخیر انداختگان حج میفرماید: « بَعَثَهُ اللَّهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ یَهُودِیّاً أَوْ نَصْرَانِیّا ». سوال این جاست که محشور شدن در روز قیامت با یهودیان و نصرانیان بدتر است یا با اعرا جاهلیت؟ حشر با اعراب جاهلیت از این جهت جالب توجه است، تنها حدیث و تنها مورد و منحصراً مرتکبین معصیت تعصب است که به آنها وعده حشر با اعراب جاهلیت را داده است! زیرا اعراب جاهلیت از یهودیت و نصرانیت بدتر است، به دلیل آن که دین یهود و نصارا قبل از طلوع دین مبین اسلام، آنها مشروع فرستاده از ناحیه خداوند سبحان بود و از ادیان آسمانی محسوب میشود. در نتجه متعصِّبین در دین مبین اسلام از یهود و نصا را بدتر است.]
[خردل چیست؟] خـردل را در فـرس قدیم اسپندان گویند، و در فارسى این زمان خـردل گـویـنـد. و آن دوایـى اسـت مـعـروف کـه خـواص بـسیار دارد، و از آن مشمع سازند. و عـصـبـى کـسـى است که حمایت کند خویشاوندان خود را در ظلم. و عصبة اقـربـاء از جـانـب پـدر است ، زیرا که آنها احاطه کنند به او و او شدید شود به واسطه آنـها. و عصبیت و تعصب حمایت کردن و مدافعه نمودن است . اینها که ذکر شد کلمات اهل لغت بود. عصبیت یکى از اخلاق باطنه نفسانیه است که آثار آن مدافعه کردن و حمایت نـمـودن از خـویـشاوندان و مطلق متعلقان است، چه تعلق دینى و مذهبى و مسلکى باشد، یا تـعـلق وطـنـى و آب و خاکى [گرایشهای ناسیونالستی] یا غیر آن ، مثل تعلق شغلى و استاد و شاگردى و جز اینها. و ایـن از اخـلاق فـاسـده و مـلکات رذیله اى است که منشاء بسیارى از مفاسد اخلاقى و اعمالى گـردد. و خـود آن فـى نـفـسـه مـذموم است گرچه براى حق باشد، یا در امر دینى باشد و مـنـظور اظهار حق نباشد، بلکه منظور غلبه خود یا هم مسلک خود یا بستگان خود باشد. اما اظـهـار حق و ترویج حقیقت و اثبات مطالب حقّه و حمایت براى آن یا عصبیت نیست ، یا عصبیت مذمومه نیست . میزان در امتیاز اغراض و مقاصد و قدم نفس و شیطان و حق و رحمان است . و به عـبـارت دیـگـر، انـسـان در عـصـبـیتهایى که مى کشد و حمایتهایى که مى کند از بستگان و مـتـعـلقـان خـود، یـا نـظـرش مـحـض اظـهـار حـق و امـاتـه بـاطـل اسـت ، ایـن عـصـبـیـت مـمـدوحـه و حـمـایـت از جـانـب حق و حقیقت است و از بهترین صفات کـمـال انـسـانـى و خـلق انـبیا و اولیا است، و علامت آن، آن است که حق با هر طرف هست از آن طـرف حـمـایت کند گرچه از متعلقان او نباشد، بلکه از دشمنان او باشد. چنین شخصى از حـمایت کنندگان حماى حقیقت و در زمره طرفداران فضیلت و حامیان مدینه فاضله به شمار آید و عضو صالح جامعه و مصلح مفاسد جمعیت است . و اگر نفسیت و قومیت او را تحریک کرد کـه اگـر بـاطـلى هـم از خـویـشـاوندان و منسوبان خود ببیند با آنها همراهى کند و از آنها حـمـایت کند، چنین شخصى داراى ملکه خبیثه عصبیت جاهلیت است ، و از اعضاى فاسده جامعه و مـُفـسـِد اخـلاط صـالحـه اسـت ، و در زمـره اعـراب جـاهـلیت به شمار رود ـ و آنها یک دسته از عـربـهـاى بـیـابان نشین بودند قبل از اسلام در زمان غلبه ظلمت و جهالت و نادانى ، و در آنـهـا ایـن خـلق زشت و ملکه ناهنجار کمال قوت را داشته . بلکه در مطلق عرب ـ الا کسانى کـه بـه نـور هـدایـت مـهـتـدی هستند ـ این خلق بیشتر است از سایر طوایف . چنانچه در حدیث شریف از حضرت امیر، علیه السلام ، منقول است که خداوند تعالى عذاب کند شش طایفه را به شش چیز: عرب را به عصبیت ، و دهقانان را به کبر، و امیران را به ستم ، و فقیهان را به حسد، و تاجران را به خیانت ، و اهل رستاق را به نادانى . (ادامه دارد) [ شنبه 90/4/25 ] [ 2:21 صبح ] [ 1000Hasani ]
[ نظرات () ]
|
||
[ فالب وبلاگ : وبلاگ اسکین ] [ Weblog Themes By : weblog skin ] |