سلام مهاجر | ||
دو سوال برای نو شدنسلام ای خالق فصل بهاران مهربان آموزکار خوب باران خدایا! سال خوب عطافر بدان خوبی باشد از بهار سبز آن پیدا ای گرداننده دلها و نور دیدهها! دلم را بیحسد، کینه، آری لایق پاک خودت فرما برای تمام شما دوستان صمیمی سال نو نیکی را از یزدان پاک تمنّی دارم. نوشته ذیل عیدانهی کوچک است که امیدوارم از همین روز آغازین سال تصمیم بیگریم که تا آخر این سال ... نه، نه! بلکه تا آخر عمر مان در سایه سار صبر "صله رحم" دفتر زندگی مان با مُهر مِهربانی ، مُهر شده و برای همیشه در تهی دلها ساف و سبز، خط نخورده بلکه آندیر لاین شده به صورت افراد کلیدی در میان قوم مردم مان ماندگار باشیم. آیا نمی خواهید مثل بهار نو شود؟ به این دو سوال اساسی پاسخ دهید نو شده اید! خوب! پس سال نو شدن شما مبارک! شروع: برای نوشدن با سال نو چه برنامه های دارید؟ قبل از این که برنامه های سال نوتان را مرور کنید و یا تازه بیادش افتاده اید که برنامه ای بریزید؛ به این دو سوال پاسخ بدهید و پیش بروید: 1) در سال گذشته چه کار و برنامه ای داشتید که برای شما هم سود و منفعت مادی داشت و هم معنوی؟ دقیقاً رویش فکر نموده پاسخ را برای خودتان بینوسید. 2) چه اتفاق ناخوش آیندی ازناحیه خودتان یا دگران پیش آمد که برای شما خیلی زیان آور بود، که هم متحمل ضرر و زیان مادی شدید و هم معنوی؟ شاید به خاطر آوردن اتفاقها و پیش آمدهای بد چندان کاری مشکل نباشد، و چه بسا که مثل خوره به ذهن ما بی چسپد که رهای از کار سخت باشد. ولی به هر صورت باز هم همانند سوال اول دقیقاً با تمام جزئیات بینوسید. امید وارم که برای شما سوال دوم اتفاق نیافتاده باشد. امّا به هر صورت، برای رهایی از پیش آمدهای نا خوش آیند سال کهنه و ارتقاء دادن به کارها و برنامه های مفید سال گذشته چه برنامه ای دارید؟ پس کار و برنامه ی برای سال آینده چه شد؟ آری برای نوشدن، می باید زشتی ها نا به هنجاریهای گذشته را با برنامه ریزی دقیق در رفع و دفعش تلاش کنیم. این امر خیلی مهم تر از برنامه ریزی و مدیریت جواب سوال است؛ چون از دید عقلاء دفع ضرر محتمل و ممکن از جلب منفعت مهم تر است. اگر ما حوادث نا خوش آیند را نتوانیم مدیریت کنیم، برنامه های پیشرفت ما را دچار اختلال و چه بسا که تعطیل می کند. اهمیت صله رحم در اسلامصله رحم در لغت:"رحم" در اصل به معنی "جایگاه جنین" در شکم مادر است، سپس این تعبیر به تمام خویشاوندان اطلاق و استعمال شده است، به خاطر آن که از رحم واحدی نشأت گرفته اند. اسلام نسبت به صله رحم چون کمک، حمایت و محبت نسبت به خویشاوندان، اهمیت فوق العادة ای قائل شده است و قطع رحم و بریدن رابطه از خویشاوندان و بستگان را شدیداً نهی نموده است. اهمیت صله رحم تا آنجاست که پیامبر اسلام (ص) می فرماید : پیوند با خویشاوندان، شهرها را آباد می سازد، و بر عمر ها می افزاید هر چند انجام دهندگان آن از نیکان نباشند. در سخنان امام صادق ع می خوانیم: « صل رحمک ولو بشربة من ماء و افضل ما یوصل به الرحم کف الذی عنها» پیوند خویشاوندی خویش را حتی با یک جرعه ای آب محکم کن و بهترین راه برای خدمت به آنان این است که (حد اقل) از تو آزار و مزاحمتی نبینند. زشتی و گناه قطع رحم به حدی است که امام سجاد ع به فرزند خود نصیحت می نماید که از مصاحبت و نشست و برخواست با پنج دسته بپرهیزد، یکی از آن پیج گروه کسانی هستند که قطع صله رحم می کرده اند،چون در سه جای قرآن آنها را ملعون و دور از رحمت خدا شمرده است. سه گروه هست که وارد بهشت نمی شود: کسی که شراب استفاده کند، و ساحر و کسی که قطع صله رحم کرده باشد. کوتاه سخن این که : قرآن نسبت به قاطعان رحم و برهم زنندگان پیوند خویشا وندی تعبیرات شدیدی دارد، و احادیث اسلامی نیز آنها را سخت مذمت کرده است. از پیامبر پرسیدند: مبغوص ترین عمل در پیشگاه خداوند کدام است؟ در پاسخ فرمود: "شرک به خدا". پرسیدند بعد از آن؟ فرمود: "قطع رحم". علت این که اسلام نسبت به نگهداری و حفظ پیوند خویشاوندی این همه پافشاری کرده این است که همیشه برای اصلاح، تقویت، پیشرفت تکامل و عظمت بخشیدن به یک اجتماع بزرگ، چه از نظر اقتصادی یا نظامی، و چه از نظر جنبه های معنوی و اخلاقی باید از واحد های کوچک آن شروع کرد، با پیشرفت و تقویت تمام واحد های کوچک، اجتماع عظیم، خود به خود اصلاح خواهد شد. زیرا تقویت بنیه افرادی را توصیه می کند که خون شان در رگ و پوست هم در گردش است، اضای یک خانواده اند، و پیداست هنگامی که اجتماعات کوچک خویشاوندی نیرومند شد، اجتماع آنها نیز عظمت می یابد و از هر نظر قوی خواهد شد، شاید حدیثی که می گوید : "صله رحیم باعث آبادی شهر ها می گردد" به همین معنی اشاره باشد. موجبات مرگ و فقر (اصولکافی ج4؛ ص46-48 ) امام صادق(ع) توصیه نمود که از حالقه بی پرهزید که مردان را می میرانت!. برخی از اصحاب پرسیدند؛ ای فرزند رسول الله، حالقه چیست؟ حضرت پاسخ داد: آن قطع صله ارحام (قطع رابطه با بستگان و خویشاوندان) است. * بعضی از اصحاب امام صادق(ع) می گوید: من به حضرت عرض کردم: برادران و عموزادگانم، خانه ام را بر من تنگ کرده و از همه آن خانه ها مرا به یک اتاق آن پناهنده کرده اند، و من چنانچه در این باره اقدام کنم (یعنی به حکومت عارض شوم) آنچه در دست آنها است بی گیرم؟ می گوید: آن حضرت فرمود: "اصبر فان الله سیجعل لک فرجاً" صبر کن، بزودی خداوند خداوند برایت فرج و گشایش قرار می دهد. من منصرف شدم، بیماری وبایی در سال صدو سی و یک بیامد و به خدا سوگند همگی آنها مردند و یک نفر از آنها باقی نماند. می گوید : نزد امام صادق (ع) رفتم. همین که بر آن حضرت وارد شدم، فرمود: حال اهل خانه ات چطور است؟ عرض کردم: به خدا سوگند همه آنها مردند، و یک نفر از آنها باقی نمانده است. حضرت فرمود: مرگ آنها به خاطر آن کاری بود که با تو کردند و مجازات شدند، آنهم چیزی نبود چز قطع صله رحم؛ آیا دوست داشتی آنها زنده بودند، حال آن که بر تو تنگ گرفته بودند؟ گفتم: آری به خدا سوگند. کسانی که زود مجازات می شوند رسول اکرم(ص) به علی (ع) فرمود: یا علی! چهار کس به زودی گرفتار عقوبت و مجازات می شوند: 1) کسی که به او نیکی کنی و نیکی تو را با بدی جواب دهد؛ 2) کسی که به او بدی نکنی و او به تو ستم و ظلم روا دارد؛ 3) کسی که به او معاهده ای (تعهدی قول قرار بیبندی) بر قرار کنی و تو به عهد خو وفا نمایی و پایبند باشی و او با تو خیانت کرده به تعهدات خود پایبندی نکند؛ 4) کسی که او با اقرباء و خویشاوندان رفت و آمد نماید و آنها قطع رحم و روابط کنند.(از وصایایی پیامبر عظیم الشأن به علی(ع)؛ از کتاب "هفت آسمان جوانی؛ش5 ؛ص89") کسانی که حتماً قبل از مرگ مجازات می شوند * امام باقر(ع) میفرماید: در کتاب امرالمؤمنین (ع) آمده است که: سه خصلت که هر کس داشته باشد، نمی میرد، مگر آن که مجازات آنها را در دنیا بی چشد و بکشد. که عبارتند از: ستمگری، قطع صله رحم و قسم دروغ، که قسم دروغ مبارزه با خداست. بهترین اطاعت و عبادت که ثواب و پاداش آن را زود در یافت می شود، صله رحم با خویشاوندان می باشد. چه بسیار اقوام که بدکارند و از حق روی گردان، چون با بستگان شان صله رحم دارند، اموال شان رشد می کنند و ثروت می شوند. بدرستی که قسم دروغ، و قطع صله رحم، خانه ها را اهلش خالی و بی خانمان کنند، و خویشاوندان را از ریشه برکنند و مایه قطع نسل گردد. این جا خشم نکن: شخصی خدمت امام صادق (ع) آمد و از اقارب و خویشان خودش شکایت کرد، حضرت فرمود: خشمت را فروبر و این کار را دائماً انجام بده. آن شخص گفت: یابن رسول الله ولی آنها دست از ازار من برنمیدارند. حضرت فرمو: آیا می خواهی توهم مثل آنها باشی که خداوند به تو نظر رحمت ننماید؟! این جا قطع ارتباط نکن: از امام صادق (ع): با بستگانت قطع رابطه نکن و گرچند با تو قطع رابطه کند. این کار موجب فقر و مرگ می شود: زمان که قطع صله رحم بوجود بیاید، مال و ثروت بدست اشرار میافتد!. رضاحسنی [ پنج شنبه 89/12/26 ] [ 8:2 عصر ] [ 1000Hasani ]
[ نظرات () ]
|
||
[ فالب وبلاگ : وبلاگ اسکین ] [ Weblog Themes By : weblog skin ] |