سفارش تبلیغ
صبا

سلام مهاجر
لینک های مفید
  • صفحه اصلی
  • نویسندگان

     

    خلاصه­ی از بیانات وسخنرانی وزیر محترم مهاجرین عالمی بلخی درشهرقم:

    تذکرا این که سخنرانی امروز چهارشنبه 31ثور/1394 جناب وزیر محترم مهاجرین عالمی بلخی، پور از بشارات بود که مهاجرین مظلوم افغانستانی انتظار داشتند. لذا تمام مسائل و مشکلات هر سه دسته: 1) مهاجرین دارندگان کارت مهاجرت؛ 2) پاسپورت های ویزایی؛ 3) فاقدین مدرک اقامتی و حتی نسبت مهاجرین زندانی که در زندان­های ایران به سر می­برند، نیز بشارات از قبیل عفو و تخفیف مجازات نسبت به آن ها در سخنان حضرت ایشان وجود داشت. اما بسیاری همین بشارات را « حاج محمد محقق معاون رییس اجرایی دولت وحدت ملی »، طی سفر که اواخر سال گذشته، به جمهوری ایران داشتند، به مهاجرین وعده داده بودند؛ اما بسیاری آن وعده ها از جمله تخفیف شهریه دانش ­آموزان مهاجر نسبت به دارندگان پاسپورت و حتی راه یافتن فرزندان مهاجرین فاقد مدرک به مدارس تحقق عملی نداشت و در سال تحصیلی 93- 94 از تحصیل محروم شدند!!.

    ادامه مطلب...

    [ چهارشنبه 94/2/30 ] [ 11:0 عصر ] [ 1000Hasani ] [ نظرات () ]

    احترام پدر و مادر

    مردى به حضور پیامبر صلى الله علیه و آله رسید و پرسید، اى رسول خدا! من سوگند خورده ام که آستانه در بهشت و پیشانى حورالعین را ببوسم . اکنون چه کنم ؟ 

    پیامبر صلى الله علیه و آله فرمود: پاى مادر و پیشانى پدر را ببوس . (یعنى اگر چنین کنى ، به آرزوى خود در مورد بوسیدن پیشانى حورالعین و آستانه در بهشت مى رسى .) 

    او پرسید: اگر پدر و مادرم مرده باشند، چه کنم ؟ 

    پیامبر صلى الله علیه و آله فرمود: قبر آنها را ببوس 

     ---------------------------

    بیست و پنج اصل از اصول اخلاقى امامان ، ص 79


    [ دوشنبه 94/2/7 ] [ 1:7 صبح ] [ سید مبارز ] [ نظرات () ]

     

    پیش گفتار 

    ... نتایج غم بار زندگی ماشینی و مدرنیسم ، انسان ها رادر میان چرخ دنده هایش ، چنان فشرده است  که از خود بی­خود کرده ؛ از خود طبیعی و فطرت الهی  دور ساخته و عواطف و احساسات انسانی را از آنها گرفته، روابط انسانی کمرنگ شده است،  احترام متقابل انسان بما هو انسان دیگر رنگی ندارد. روابط انسانها تبدل شده به ارتباط مکانیکی و چرخ دنده ای که به زور چرخه ی غول آسای اقتصاد تعیین می شود... ، زندگی خانوادگی که اساسش بر روابط انسانی و احترام متقابل و رعایت حق حقوق طبیعی و فطری و الهی طرفین و اطراف استوار بود را متاثر کرده؛ متاسفانه عصر ما عصر تزلزل خانواده ها است که نظیرش را در قرون پیشین نداشته ایم، و بد تر از آن هم اینکه روز بروز این بلایی خانه مان سوز گسترده تر شده ، بصورت وحشتناکتر خانواده های نو پای را مورد حمله قرار داده، تشکیل نشده از هم می پاشند! . معلوم نیست این گرداب مهلک تا نا کجا آباد کشتیهای امید را در کام خود فرو برده و خانواده های را از هم پاشیده و زندگیهای شیرینی را زهرآگین میکند.

    گرچند، دلسوزان جامعه مانند قانون گزاران و جامعه شناسان و روان شناسان ...؛ هر کدام در حیطه کاری خویش برای جلو گیری از هم پاشیدگی این بنیاد اجتماعی تلاش نموده و میکنند که متأسفانه کمتر نتیجه داده است. مثلاً شما وقت سری به کتاب فروشی های روز بزنید، کتب با عناوین عجیب و غریبی ترجمه و نقل قول های از فرهنگ غرب به بازار عرضه می شود که فریبنده تر از افسونِ افسون گران و ساحران است که تعویض و دعای عشق و محبت و مودت روز می دهند؛ وقت آدم به عناوین کذائی آنها می نگرد فکر می کند اگر کسی این کتاب یا فلان مجله را بخواند حتماً زندگی اش بهشت برین خواهد شد. اما متأسفانه باید گفت: " از قضا اسکنجبین صفراء فزود " چون درک درد را ندارد, چگونه میتوان امیددر مان درد را داشت؟ فقط توقعات طرفین را بالا برده به حساسیتها و شکنندگیها می افزایند!.

    اینکه درد کجا است؟ در مان چیست؟ قلم به دستان مغرض اهمیت چندانی به آن نداده اند؛ ولی با تلاشی که بعضی دلسوزان جامعه انسانی داشته اند به این نتیجه رسیده اند که یکی از عوامل مهم از هم گسستگی های خانواده های جوامع امروزی ، دوری آنها از دستورات معنوی مذهبی است. با کمی دقت به آسانی علل سیر صعودی طلاقها را میتوان بدست، آورد . زیرا که این درد جان کاه در جوامع و خانواده های لائیک بی قید و بند و لامذهب بیشتر دیده می شود، تا خانواده ها و جوامع مذهبی سنتی ؛ بنا بر این با تصویب قانون و مقررات جدید و ایجاد نهاد های قانونی و غیر قانونی عریض و طویلی، چون کمیته های دفاع از حقوق زن و حق طلاق دادن به زنان ؛ با شعار های دهان پر کن رفع تبعیض از زنان ... و امثال آنها چیزی به استحکام خانواده های نو پای متزلزل افزوده نمی شود، کما اینکه تا کنون گلی از این راهها در کویر خشک خانواده های بی روح و بدور از معنویت نکاشته اند ؛ کاری برای جلو گیری از تزلزل و از هم پاشیدگی خانواده های خالی از معنویت از پیش نبرده اند.

    از آنجاکه خداوند سبحان صاحب دل­ها است ، او قلب­ها را با رسمان مودت و رحمت خویش بهم نزدیک می گرداند . محبت و رحمت او وقت اساس و بنیان خانواده­ها قرار می گیرد که  پای بند دستورات او باشد ؛ در این صورت ، نه تنها زندگی زوجین در کنار هم غیر قابل تحمل نیست ، بلکه مایه آرامش و آسایش روحی و روانی زن ، مرد و فرزندان در کنار آنها می شوند . با توسل به اوست که زندگی شیرین و پیروزی بر مشکلات و سختیها ، آسان می گردد .

    لذا زندگی مشترک که بر اساس محبت و رحمت پایه گذاری شده باشد، آن زندگی دنیایی نیست ؛ بلکه یک زندگی بهشتی است ؛ بهشت هم محل امنیت و آسایش و مجرای نزول رحمت و نعمات الهی است.

    آری خانه ای که از او عطر محبت و مودت به مشام میرسد، صفا ، وفا ، صداقت و صمیمیت هرگز از آنجا رخت بر نمی بندد؛ چنین خانه ای، خانه دنیا نیست، دریچه ای است از دریچه های بهشت که به دنیا باز شده است.

    شارع مقدس برای بهشتی شدن زندگی مشترک، قوانینی را مقرر فرموده که زوجین با رعایت آنها میتوانند خانه را محل امنیت و آسایش و سکینه و آرامش سازند؛ و آن چیزی نیست جز حقوق شرعی و قانونی که زن و شوهر در قبال همدیگر بر اساس دستورات اسلامی متعهد به رعایت هستند؛ لذا بر هر زن و مرد مسلمان لازم است ؛ به حقوق و تکالیفی که زوجین در قبال هم دارند ؛ به یکایک دستورات شرعی ، آنها آگاهی یافته و رعایت نمایند؛ و بدین وسیله سعادت دنیا و آخرت خویش را فراهم آورند. در شرع مقدس، حقوق شرعی و اخلاقی است که، زن و مرد با پای بندی به آنها میتوانند زندگی مشترک و کانون خانواده را لذت بخش سازند ، با امنیت و آرامش مسیر سعادت را طی نمایند.

    « لذا یکسری حقوق است که بانوان در قبال مردان ملزم به رعایت آنها می باشند که، مبادا از روی جهل و نادانی یا وسوسه های شیطانی غفلت بورزند. همچنان حقوقی به عهده مردان است که در قبال همسران شان ملزم به رعایت آنهایند که حتی ناآگاهی و غفلت از آنها عذر غیر قابل پذیرش می باشد[1]

    تلاش می­شود که طی چند قسمت این مقال را پی گرفته مورد برسی قرارداده می­شود. در این قسمت ضمن معرفی تحقیق و بیان سوال­های اصلی و فرعی آن، بخش اول آن که «نگاهی اجتماعی و اخلاقی به طلاق» می­باشد را به بحث و برسی گرفته شده است.   

    معرفی پژوهش

    بیان مسأله

    امروزه‌ یکی‌ از مشکلات‌ اصلی‌ خانوادها ، عدم رعایت حقوق شرعی و اخلاقی‌ است‌ که‌ به‌صورت‌ یک‌ معضل‌ اجتماعی‌ درآمده‌ و کیان‌ زندگی‌ انسان‌ اعم‌ از زندگی‌ خانوادگی‌ واجتماعی‌ را تهدید می‌کند.

    این‌ مسئله‌ به‌ اندازه‌ای‌ با اهمیت‌ است‌ که‌ همه‌ بزرگان‌ و رهبران‌ دینی‌ را بر آن ‌واداشته‌ که‌ راهکارهای‌ مناسب‌ در آن‌ زمینه‌ ارائه‌ دهند تا بتوان‌ با استفاده‌ از آن ‌راهکارها عدالت را ناظر به پیمان مقدس زوجیت نموده و خار ستم را از مسیر احقاق حقوق زنان برچیده و بیماری تزلزل در زندگی خانوادگی را درمان‌ نمایند و سدی در مسیر سیل بنیانکن طلاق نهند. این‌ پژوهش‌ به‌نوبه‌ خود تلاشی‌ است‌ در این‌ راستا تا بتواند راه‌ حل‌ مناسبی‌ را در این‌ موردبه‌دست‌آورد.

     

    سوالهای تحقیق

    1. سوال اصلی این است که حقوق زن با وجود " الطلاق بید من اخذ بالساق " چگونه حفظ می شود؟

    2. آیا طلاق مطلقا در دست مردان است یا زن نیز در مواردی حق در خواست طلاق را دارد؟

    3. در صورت وقوع طلاق حقوق زن- از قبیل نفقه، مهریه، جهزیه و غیره- چگونه رعایت می شود؟

    4. در صورت وقوع طلاق به تقاضای زن حقوق او چه وضعیت پیدا میکند؟

     

     

    فرضیه ها

    1.    بدلیل " الطلاق بید من اخذ بالساق " مرد هر وقت بخواهد میتواند زنش را طلاق دهد.

    2.    با وجود اینکه طلاق در دست مرد است، زن نیز در مواردی حق تقاضای طلاق را دارد که ممکن است به شکل طلاق قضای محقق گردد.

    3.    زن و مرد به محض اجرای عقد نکاح از حقوق حقه برخوردار می شوند که بعضی مشترک و بعضی حقوق اختصاصی زن یا مرد می باشد.

    4.    از آنجا که زن، طرف ضعیف عقد نکاح را تشکیل می دهد رعایت حقوق زن نیاز به پشتیبانی و ضمانت اجرایی شرعی و قانونی دارد.

    5.    موارد حقوق زن عبارت است از : حق حضانت فرزندان، نفقه گذشته و آینده، مهریه و غیره.

     

     

    ضرورت تحقیق

           هر چند طلاق از امور مبغوضه است بعضا مستحب و حتی ممکن است واجب شود؛ حال سخن در این است؛ در صورتی که طلاق به حد وجوب برسد حقوق حقه زن چگونه رعایت می شود؟ این مطلب وقتی حساس می شود که طلاق بنا به تقاضای زن صورت گرفته باشد، از آنجا که امروزه بنا به دلائلی عدیده، آمار طلاق خصوصا به درخواست زنان، افزایش یافته است. تحقیق مدون در این زمینه که مبتلابه عموم مردم است، ضرورت پیدا می کند؛ خصوصا اگر بتوان حقوق زن را به شکل کاربردی نهادینه کرد و راهکار های عملی آن را با توجه به وضعیت فرهنگی امروز جامعه بیان کرد.

     

    روش تحقیق

    نظر به‌ ماهیت‌ پژوهش‌ حاضر که‌ راهای حفظ حقوق زن در طلاق را از منظر قوانین شریعت و حکومت اسلامی، مورد بررسی‌ قرار می‌دهد، دراین‌ تحقیق‌ از روش‌ کتابخانه‌ای‌ یعنی‌ استفاده‌ ازمتون‌ و منابع‌ فقهی و قانونی، استفاده‌ خواهد شد.


    ادامه مطلب ...

     


    [ شنبه 94/2/5 ] [ 4:35 صبح ] [ 1000Hasani ] [ نظرات () ]


    .: Weblog Themes By WeblogSkin :.
    درباره وبلاگ

    دوستان! چند سالی در کشور خودم به نام افغانستان آواره تر از دیار دگرانم، حال این معنی را بر خویش دارم می­ قبولانم که برای مردم ما هجرت، سفر دور درازی است که انتهای آن محکمه عدل الهی است. لذا هروقت دلم از نا مردمی ها و نامردی های اطرافیان و سران بی سر و حاکمان متعصب سود جویِ کشورم ... می گیرد سراغ « سلام مهاجر » رفته دل نوشته های که قطرات دریای دل گرفتگی های هجران همیشه خانه بدوشی هست را باشما در میان می گذارم . باری عزیزان؛
    این جهان همچون درخت است‏ اى کرام
    ما بر او چون میوه‏ هاى نیم خام سـخـتـگـیرى و تـعـصـب خـامى است
    تا جنینى کار خون آشامى است
    موضوعات وب
    امکانات وب


    بازدید امروز: 32
    بازدید دیروز: 75
    کل بازدیدها: 259763
    تماس با ما